Σελίδες

Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2014

Δανέζικη σφήνα, στα σχέδια των Κινέζων για τον ΟΛΠ ........


Δανοκινεζική μάχη μέχρις εσχάτων θα δοθεί με... έπαθλο τον Πειραιά.

Οι δύο παγκόσμιοι κολοσσοί στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων Cosco και Maersk
αναμένεται να κονταροχτυπηθούν για το ποιος θα αποκτήσει τον έλεγχο του 67% του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας.
Η λύση του γόρδιου δεσμού με τον φιλικό διακανονισμό ανάμεσα σε ΟΛΠ και Cosco βρέθηκε, το
ελεγκτικό συνέδριο άναψε το πράσινο φως για την υλοποίηση της επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ
στον προβλήτα ΙΙΙ και πλέον ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του Πειραιά.
Οι πιθανότητες βέβαια να κλείσει η υπόθεση της πώλησης του 67% του ΟΛΠ μέχρι το τέλος του 2014 έχουν ελαχιστοποιηθεί και αυτό πονοκεφαλιάζει την κυβέρνηση διότι έχει προϋπολογίσει έσοδα της τάξης των 450 εκατ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις των ελληνικών λιμανιών.
Στα προς επίλυση σημαντικά θέματα που παραμένουν άλυτα, συμπεριλαμβάνεται το τι μέλλει
γενέσθαι με τις διοικητικές αρμοδιότητες ενός κρατικού οργανισμού όπως είναι ο ΟΛΠ, που θα πρέπει να αναληφθούν από κάποιον άλλο φορέα του Δημοσίου, από τη στιγμή που θα περάσει σε χέρια ιδιωτών, αλλά και η ακίνητη περιουσία που θα πρέπει να μεταβιβασθεί.
Η υπόθεση πάντως του φιλικού διακανονισμού επηρέασε την πρόοδο του διαγωνισμού πώλησης του 67% του λιμανιού και ενδεχομένως και το ενδιαφέρον των μνηστήρων που είχαν εκδηλώσει στη πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Αν και στη δεύτερη φάση προκρίθηκαν πέντε ενδιαφερόμενοι, όλα δείχνουν ότι η μάχη διεκδίκησης θα διεξαχθεί ανάμεσα σε δύο εταιρείες που αποτελούν και τους πιο ισχυρούς παίκτες, τους Κινέζους της Cosco και τον δανέζικο κολοσσό Maersk που ελέγχει την APM Terminals. 


Με τζίρο της τάξης των 4,3 δισ. δολαρίων το 2013, η APM Terminals που εδρεύει στην Ολλανδία και ελέγχεται από τη μεγάλου βεληνεκούς δανέζικη Maersk, θεωρείται κολοσσός στον παγκόσμιο χάρτη των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Ελέγχει ένα δίκτυο 64 σταθμών εμπορευματοκιβωτίων σε 39 χώρες ανά τον κόσμο.
Η συμμετοχή στον διαγωνισμό δύο πολυεθνικών εταιρειών που πρωταγωνιστούν στη διακίνηση
των παγκόσμιων εμπορευμάτων, αν μη τι άλλο, αναδεικνύει την ισχυρή θέση που κατέχει το λιμάνι
του Πειραιά στην αλυσίδα του παγκοσμίου εμπορίου και παράλληλα δημιουργεί προσδοκίες για
υψηλό τίμημα.Υπό τη διαχείριση άλλωστε των Κινέζων της Cosco ο Πειραιάς εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, αποτελώντας μάλιστα για τους ίδιους σημείο αναφοράς στις διεθνείς τους δραστηριότητες.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ανάμεσα στα λιμάνια που διαχειρίζεται η ολλανδική ΑΡΜ
Terminals, περιλαμβάνεται και το Ρότερνταμ, που εύλογα θα δεχθεί πλήγμα από την ενίσχυση της
θέσης του Πειραιά στην αλυσίδα της διακίνησης εμπορευμάτων στην Ευρώπη.
Επένδυση 230 εκ.
Παράλληλα πάντως με τον διαγωνισμό θα τρέξει και το πρόγραμμα επενδύσεων των Κινέζων στον προβλήτα ΙΙΙ, που θα αυξήσει τη συνολική ετήσια δυναμικότητα στις δικές τους εγκαταστάσεις από 3.700.000 κοντέινερ σε 6.200.000 κοντέινερ.Σύμφωνα με το σχέδιο φιλικού διακανονισμού θα
ανασταλεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που κατέβαλε η Cosco μέχρι σήμερα και τα έσοδα του ΟΛΠ από τη δραστηριότητα των Κινέζων στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων θα προκύπτουν με βάση το ύψος των διακινούμενων φορτίων, ενώ η Cosco θα επενδύσει 230 εκατ. ευρώ για την
επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, την αναβάθμιση με νέο μηχανολογικό εξοπλισμό (γερανογέφυρες κ.ο.κ.) των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ και θα αναλάβει για λογαριασμό του ΟΛΠ την κατασκευή του προβλήτα πετρελαιοειδών.
Με την εκτέλεση των έργων αυτών και με την εγκατάσταση των γερανογεφυρών «Super - super
Post Panamax», ο Πειραιάς καθίσταται λιμάνι-κόμβος εξυπηρέτησης και πλοίων νέας γενιάς με
μεταφορική ικανότητα άνω των 15.000 κοντέινερ.
Για την κατασκευή του προβλήτα πετρελαιοειδών, το συνολικό έργο θα χρηματοδοτηθεί από τη ΣΕΠ.Ο ΟΛΠ θα το αποπληρώσει σε 22 χρόνια, με 2 χρόνια περίοδο χάριτος και επιτόκιο euribor + 4%.


nanos@pegasus.gr

Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου 2014

Προχωρά ο σχεδιασμός για την νέα προβλήτα κρουαζιέρας, στον ΟΛΠ !!


Εγκρίθηκε, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης, η δαπάνη για τον τεχνικό σύμβουλο του έργου κατασκευής του νέου προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά. 
Το έργο είναι προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ σε ποσοστό 95%.
Σε ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης αναφέρεται πως ο Νέος Προβλήτας Κρουαζιέρας μετά την αποπεράτωσή και σε πλήρη λειτουργία, θα προσδώσει στον Πειραιά μεγάλες δυνατότητες ελλιμενισμού Κρουαζιερόπλοιων σε συχνότητα και μέγεθος, με αποτέλεσμα την αύξηση της εισροής επισκεπτών (μελέτη του ΟΛΠ) και κατ΄ επέκταση του τουριστικού συναλλάγματος, θέτοντας με αυτό το έργο ένα ισχυρό θεμέλιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού. 
Με το έργο αυτό το λιμάνι κρουαζιέρας του Πειραιά καθίσταται ο κύριος κόμβος (hub) κρουαζιέρας της Αν. Μεσογείου και κύριο λιμάνι έναρξης κρουαζιέρας (homeporting).

Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου 2014

Νέα Απόφαση - βόμβα του Ελεγκτικού Συνεδρίου .....


Απόφαση- βόμβα του Ελεγκτικού Συνεδρίου θεωρεί ότι δεν είναι σύννομο το αποτέλεσμα του «φιλικού διακανονισμού» ανάμεσα στον ΟΛΠ και στην θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ ΑΕ.

Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκδόθηκε, την Πέμπτη και κοινοποιήθηκε ήδη στα εμπλεκόμενα μέρη (ΟΛΠ, ΣΕΠ, Υπουργείο Ναυτιλίας) και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η ΣΕΠ ΑΕ κατέθεσε αμέσως αίτηση αναίρεσης, χωρίς να περιμένει τις αποφάσεις του ΟΛΠ.

Η αίτηση αναίρεσης της ΣΕΠ ΑΕ αναμένεται να προσδιοριστεί να συζητηθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Σύμφωνα, πάντα, με πληροφορίες του Pireas2day.gr η απόφαση- σταθμός του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπεισέρχεται σε θέματα ουσίας του σχεδίου «φιλικού διακανονισμού» και καταλήγει ότι είναι μη σύννομο το συγκεκριμένο σχέδιο, αποδεχόμενο ουσιαστικά τα επιχειρήματα των εκπροσώπων των εργαζόμενων αλλά και τα αναφερόμενα σε γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο φιλικού διακανονισμού είχε απορριφθεί, ξανά, από το Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά για τυπικούς λόγους. 

Μετά από μια καθυστέρηση, που προκλήθηκε από αντιρρήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, το κείμενο εστάλη ξανά στο Ελεγκτικό Συνέδριο με κατά πλειοψηφία απόφαση του ΔΣ του ΟΛΠ για να εκδοθεί η νέα απόφαση.

Όπως είναι γνωστό το σχέδιο «φιλικού διακανονισμού» συντάχθηκε μετά από αίτημα της ΣΕΠ ΑΕ και προβλέπει το «πάγωμα» του εγγυημένου ανταλλάγματος, που οφείλει να καταβάλει η θυγατρική της Cosco για την προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων με αντάλλαγμα να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα της προβλήτας ΙΙΙ (σ.σ. έχει κατασκευάσει το ανατολικό τμήμα).

Από την πλευρά της Cosco έχει τεθεί ως προαπαιτούμενο η έγκριση του λεγόμενου «φιλικού διακανονισμού» για να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.

Η κυβέρνηση έχει αποδεχτεί, όπως προκύπτει από δηλώσεις στελεχών της, το αίτημα της κινέζικης εταιρείας και μάλιστα, όπως έχει πει ο υπουργός Ναυτιλίας προτίθεται να συμπεριλάβει τις επενδύσεις στον υπολογισμό του προσφερόμενου τιμήματος. Με δύο λόγια, η ΣΕΠ ΑΕ με μια επένδυση θα καλύψει και το εγγυημένο αντάλλαγμα αλλά και το τίμημα για την εξαγορά του ΟΛΠ…..

Να σημειωθεί ότι για το θέμα έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του το ΤΑΙΠΕΔ καθώς θεωρεί πως εάν γίνει δεκτό το αίτημα της ΣΕΠ ΑΕ η κινέζικη εταιρεία αποκτά κυριαρχικό ρόλο στο λιμάνι και δεν θα πάρει μέρος στον εν εξελίξει διαγωνισμό καμία άλλη εταιρεία.

Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να διαπιστωθεί εάν το περιεχόμενου του φιλικού διακανονισμού είναι σύμφωνο με το κοινοτικό δίκαιο ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και η άλλη έρευνα για το θέμα των προνομίων της ΣΕΠ ΑΕ κατά την εξαγορά της προβλήτας ΙΙ του ΣΕΜΠΟ του Πειραιά


Pireas2day.gr